Wednesday 17 April 2019

Pengalaman ke Cameron Highlands, Pahang

Rasanya dah lama kami tak pergi ke Cameron Highlands. Kali terakhir saya ke sana ialah pada 2015 manakala En Hubby pula pada 2011. Sejak kami berkahwin, memang selalu merancang nak ke sana, tapi disebabkan mengandung dan selepas tu baby pun masih terlalu kecil, kami tunda rancangan ini sehinggalah En Hubby bagi green light untuk ke Cameron Highlands pada 21 Julai lepas.

Café Ladang Teh Bharat / Cameron Valley 1

Dari awal kami merancang untuk tiba ke ladang teh Bharat selewatnya pada pukul 8.30 pagi sebab kami nak menikmati keindahan ladang teh pada awal pagi selain menjadi antara orang terawal yang tiba ke sana (kami tak berapa suka keadaan yang crowded). Jadi, kami memilih untuk minum teh tarik dan teh o panas bersama sandwich di sebuah café di ladang teh Bharat (ini adalah café pertama yang akan anda jumpa jika perjalanan anda dari Tapah ke Cameron Highlands).

Café ini adalah lebih kecil berbanding café di ladang the Bharat yang satu lagi. Pilihan makanan adalah sangat terhad kepada pilihan kek dan sandwich. Untuk minuman, ada pelbagai pilihan termasuk minumam coklat dan bergas.

Pintu masuk ke Ladang Teh 1. Sumber: Google Image

Café Ladang Teh Bharat / Cameron Valley 2

Setelah meluangkan masa lebih sejam disini, kami bertolak ke café yang satu lagi yang terletak tak jauh daripada café ini, lebih kurang 10km perjalanan yang berbukit bukau dan berliku. Setibanya disini, dah banyak kenderaan memenuhi ruang parking. Kami hanya parking di bahu jalan kemudian berjalan ke ladang teh tersebut melalui café yang dipenuhi pengunjung yang sedang menikmati sarapan pagi sambil menghirup udara segar ladang teh. Untuk masuk ke ladang teh (ini tujuan datang kesini), bayaran RM2.00 dikenakan bagi setiap pengunjung dewasa, manakala kanak-kanak adalah percuma.

Subhanallah, pemandangan disini sangat cantik dan mengagumkan. Ramai pengunjung keluar masuk ke kawasan ini sambil mengambil gambar sebanyak mungkin sebagai kenangan, termasuklah kami. Tangga disini sedikit curam, hendaklah berhati-hati semasa menuruni serta menaiki tangga di sini.

Gambar cafe dari sisi Ladang Teh 2. Sumber: Google Image

Ladang Teh 2. Sangat cantik! Sumber: Google Image

Mardi, Tanah Rata

Setelah lebih 45 minit bergambar dan menikmati keindahan ladang teh, kami bertolak ke Mardi Cameron Highlands yang terletak di Tanah Rata. Walaupun ini adalah hujung minggu yang biasa, tetapi sangat banyak kenderaan memenuhi kawasan parking. Kami sangat bertuah sebab dapat parking betul-betul dihadapan kaunter bayaran. Bayaran masuk ialah RM5.00 bagi pengunjung dewasa dan RM2.00 untuk kanak-kanak. Disebabkan Humaira baru satu tahun, tiada bayaran diperlukan. Kami bawa stroller untuk mudahkan aktiviti jalan-jalan disini. Kawasan ini sangat luas dan dengan adanya stroller, ianya amat memudahkan kami untuk jalan-jalan dengan santai kesetiap sudut yang disediakan kepada pengunjung.

Kami disambut dengan beberapa buah van menjual makanan seperti ais krim, strawberi coklat, makanan ringan dan lain-lain. Kami menikmati strawberi coklat dan ais krim di kerusi yang disediakan sambil menikmati keindahan kawasan ini.

Kemudian kami berjalan sekitar taman bunga dan menuju ke sebuah café yang menjual ais krim strawberry. Kami mencuba ais krim strawberry yang ditabur strawberry segar diatasnya (RM4.00 setiap satu) di café ini. Sangat sedap dan worth the money!

Kemudian kami berjalan ke kawasan lapang yang berdekatan sebuah teko besar, taman rama-rama, taman burung, kandang arnab dan kincir air yang cantik. Kami biarkan Humaira bermain di kawasan lapang yang diselimuti rumput tanpa memakai kasut. Humaira nampak suka sangat, walaupun baju dah kotor dek tanah yang lembab, kami biarkan sahaja asalkan Humaira dapat bermain dengan rumput dan tanah. Kemudian kami melawat haiwan-haiwan disitu dan melihat kincir air dari jarak dekat.

Walau agak kepenatan, kami teruskan berjalan di taman yang mempunyai air pancut. Kawasan ini mempunyai bunga-bunga dan tumbuhan yang cantik. Amat menyegarkan melalui kawasan taman ini.

Café Lorong, Brinchang

Setelah meluangkan masa hampir 2 jam di Mardi, kami pun dah kelaparan. Hasil carian google, kami memlilih untuk makan tengahari di Café Lorong. Jarak hanyalah lebih kurang 10km, namun masa yang diambil untuk sampai ke café ini ialah lebih 1 jam disebabkan kesesakan lalu lintas. Rupanya café ini terletak berhampiran dengan Kea Farm, patutlah sangat sesak. Kami sangat bernasib baik kerana dapat parking berhadapan dengan café ini.

Kami memesan nasi goreng kampong + telur mata dan nasi goreng cina + telur dadar serta minuman. Total kos ialah RM18.00 dan makanan sangat sedap, dalam portion yang agak besar.

Copthorne Hotel, Cameron Highlands

Kami menempah sebuah bilik superior untuk 2 orang di Copthorne Hotel melalui website Fave. Harga yang ditetapkan semasa pembelian ialah RM167.00 untuk satu malam (tanpa sarapan pagi). Kami menempah bilik ini dua minggu lebih awal. Waktu check-in hotel ialah pukul 3.00 petang. Kami tiba lebih awal iaitu pada 2.45 petang dan terus ke bahagian reception untuk check-in. Kami meminta agar bilik kami mempunyai valley view dan sebuah katil king. Staff di bahagian reception sangat baik dan menurut permintaan kami, namun kami perlu menunggu sebentar sementara mereka menyediakan bilik itu. Staff itu juga menawarkan baby cot untuk Humaira (free of charge) dan kami menerimanya. Kami juga menempah sarapan pagi untuk dua orang di café hotel untuk keesokan hari (RM25.00 / dewasa).

Kami masuk ke bilik sekitar pukul 3.40 petang. Bilik kami di aras 8, nombor 19. View dari bilik memang cantik. Bilik ini agak luas, Humaira boleh merangkak ke sana sini namun karpet bilik sedikit lusuh dan ada rambut diatasnya membuatkan saya sedikit tidak selesa. TV berfungsi dengan baik dengan beberapa pilihan channel. Hotel ini bertaraf 4 bintang namun kami agak terkilan kerana ianya tidak menyediakan sejadah dan seterika selain tidak mempunyai balkoni dan tub mandi di bilik air. Sinki dan kipas bilik juga tidak berfungsi dengan baik.

Kami dapat bilik yang sama macam dalam gambar. Sumber: Google Image

Pasar Malam, Sungai Ruil

Setelah berehat seketika, kami bertolak ke Pasar Malam pada pukul 6.30 petang. Perjalanan dari hotel mengambil masa lebih kurang setengah jam. Kenderaan sangat banyak dan kami berjaya parking di bahu jalan, tak jauh dari pasar malam.

Kami rancang untuk beli makan malam di sini dan makan di hotel. Ada banyak pilihan makanan dari sayur goreng, ayam goreng, nasi ayam, lamb grill dan macam-macam lagi. Kami melawat sepanjang pasar malam. Ada banyak cenderahati, pakaian, strawberry, jagung dan pokok-pokok dijual sini. Kami beli strawberry sekali lagi dan jagung mutiara (sangat sedap dan manis!).

Overall, harga di pasar malam sedikit mahal berbanding di Kea Farm. Mujurlah kami tak borong sakan disini sebab kami dah merancang nak membeli di Kea Farm keesokan harinya.

Sarapan Pagi @ Copthorne Hotel, Cameron Highlands

Kami bersiap seawal 7.00 pagi untul bersaparan di café hotel. Sarapan pagi bermula 6.30 pagi sehingga 10.30 pagi. Kami antara yang awal tiba dan masih banyak meja yang kosong. Ada banyak pilihan makanan.

Saya mencuba beberapa pilihan roti, mee goreng, beef potato, bubur, buah-buahan, jagung, scramble eggs dan lain-lain. Ada pilihan makanan lain seperti nasi lemak, roti jala, waffle dan sebagainya. Pilihan makanan agak banyak dan rasanya agak biasa sahaja. Kami meluangkan lebih satu jam setengah disini kemudian ke kawasan lobby untuk bergambar.

Kea Farm, Brinchang

Kami check-out dari hotel sedikit awal kerana kami mahu menghabiskan masa di Kea Farm. Kami meletakkan kereta di bahu jalan sahaja kerana terdapat banyak dan deretan kereta si sepanjang jalan. Ada sebuah tempat parkir kereta di hadapan Kea Farm dengan bayaran RM3.00 sekali masuk. Kami melintasi jalan kea rah Kea Farm dan membelek semua barangan yang dijual. Kami sempat membeli sayur sayuran, bunga ros segar, pokok herba, bungkusan teh pelbagai perisa dan mencuba makanan yang dijual di tepi jalan seperti jagung, ubi manis dan kacang. Keadaan pengunjung yang agak ramai dan jalan yang berlopak mempunyai air membuatkan kami sedikit tidak selesa dan mempercepat masa membeli belah disini.

Setibanya kami di kereta, terdapat satu saman dari Polis kerana meletakkan kereta dibahu jalan. Jadi, pengunjung-pengunjung yang bakal melawat Kea Farm, seeloknya meletakan kenderaan di dalam kawasan parking berbayar untuk mengelakkan saman.

Kea Farm. Sumber: Google Image

Avant Chocolate Factory / Green Hill View

Di dalam kereta sambil menikmati ubi, jagung dan kacang yang masih panas, kami menuju ke Awant Chocolate Factory. Kami memilih lokasi ini atas cadangan ramai pengunjung yang pernah ke sana.

Setibanya disini, kami disapa oleh seekor dinasour plastic yang besar di hadapan kedai coklat. Selepas bergambar, kami terus mendapatkan ais krim strawberi yang sedap tapi mahal lah sikit RM9.90 bagi ais krim yang biasa. Kemudian kami masuk ke kandang arnab dan melawat sekitar kawasan ini.

Sumber: Google Image

Hujung minggu kami di Cameron Highlands antara memori indah yang takkan kami lupakan. Inshaallah jika ada kesempatan, kami bercadang untuk melawat Cameron Highlands sekali lagi.